Ką daryti, kad vieškeliai nedulkėtų?

Jeigu gyvenate šalia vieškelio, kuriuo kasdien važiuoja dešimtys automobilių, sukeldami dulkių debesis, žinote, kokių nepatogumų tenka patirti. O ką daryti, jeigu namą nuo dulkėto kelio teskiria keletas metrų?

Suprantama, visus kelius išasfaltuoti neįmanoma, todėl Druskininkų savivaldybė ieško būdų, kaip pagelbėti šalia žvyrkelių gyvenantiems žmonėms. Jau žengti pirmieji žingsniai – panaudojus naujas technologijas – druskos tirpalą, viena į Didžiasalį vedančio žvyrkelio atkarpa sutvarkyta, ir kelias nebedulka.

Viskliai

Laimos Rekvičienės nuotrauka

Šalia minėto kelio gyvenanti Jadvygos Bujakauskienės šeima ilgus metus kentėjo dėl automobilių keliamų dulkių. Kaip pasakojo pati moteris, dulkių būdavo tiek, kad pro langus saulės šviesos jie nebematydavo. „Net į lauką negalėjome išeiti. Vyras serga astma, aš – bronchitu. Nei skalbinius pasidžiauti, nei uogutę nusiskinti per tas dulkes negalėjome. Ypač baisu būdavo, kai pravažiuodavo miškovežiai. O ir pats vieškelis veda prie ežerų, daug mašinų važiuoja, – prisiminė moteris. – Nežinojau, ką daryti, todėl pagalbos kreipiausi į merą R. Malinauską. Kad jam Dievas duotų sveikatos! Pažadėjo padėti, ir padėjo. Dabar kelias sutvarkytas,

jau galim ir į kiemą išeiti. Labai džiaugiuosi. Jau kitą dieną po to, kai buvo sutvarkyta prie mūsų namo esanti kelio atkarpa, galėjau skalbinius padžiauti – kelias nedulkėjo. Ir vyras džiaugiasi, gali išeiti į kiemą. Esu labai dėkinga ir labai patenkinta.“

Druskininkų savivaldybės meras R. Malinauskas sakė, kad vietovėse, kuriose vieškeliais yra intensyvus eismas, stengiamasi mažinti automobilių sukeliamas dulkes, kurios ne tik kelia nepatogumų gyventojams, bet ir sukelia ligas: „Savivaldybė skiria dėmesį kelių priežiūrai. Ten, kur neturime galimybių nutiesti asfaltą, ieškome kitų būdų padėti mažinti problemą.  Analizuojamos naujovės, bus išmėginamos įvairios priemonės, kad prie vieškelių gyvenantys žmonės nepatirtų diskomforto.“

Pagal savivaldybės pritraukiamas lėšas Pietų Lietuvoje, o ypač Druskininkų savivaldybėje, yra didžiausias procentas išasfaltuotų kelių. Žinoma, gauti tiek lėšų, kad būtų galima išasfaltuoti visus seniūnijose esančius vieškelius, nėra galimybių, todėl ieškoma įvairiausių būdų, kaip žmonėms padėti.

Pasak Druskininkų savivaldybės administracijos direktorės Vilmos Jurgelevičienės, nuo kitų metų, išsianalizavus situaciją, Viečiūnų ir Leipalingio seniūnijose tuose keliuose, kuriuose yra didžiausi automobilių srautai, bus išmėginamos įvairios technologijos kelių būklei pagerinti. „Tikimės, kad naudojamas druskos tirpalas ar kitos technologijos bus efektyvios, pagerės kelių būklė, juos prižiūrėti bus patogiau“ , – sakė direktorė.

Pasak Druskininkų savivaldybės administracijos Ūkio skyriaus vedėjo pavaduotojo Rimo Valentos, daugiausia problemų kėlė apie 2 kilometrų ilgio Leipalingio seniūnijos vietinės reikšmės kelio Kaziuliai – Didžiasalis atkarpa. Jo teigimu, per du pastaruosius metus jau sutvarkyta apie 60 proc. minėto kelio žvyro dangos su pagrindais. „Tačiau pagerėjus kelio dangai, padidėjo ir automobilių srautai, ir jų greitis, taigi dulkėtumo problema tapo dar aktualesnė. Gyvenimo sąlygos buvo ypač pablogėję Ąžuolų gatvėje nuolat gyvenančiai J. Bujakauskienei ir šalia sodybą turinčiam vienam nenuolatiniam gyventojui, todėl, atsižvelgus į jų prašymus, stengėmės kuo greičiau ir efektyviau padėti, – sakė R. Valenta. – Ieškojome įvairių metodų. Lietuvos automobilių kelių direkcija prie susisiekimo ministerijos yra patvirtinusi normatyvus, kaip tai turėtų būti daroma, nurodytos įvairios priemonės, kurias galima naudoti. Tarkime, kalcio, magnio, kalio ir kitos druskos. Į kelio dangą įterpiama druska, kuri turi savybę išlaikyti drėgmę, taigi, kai visur kelias dulka, toje vietoje, kur panaudotos druskos, dulkės nebekyla. Šį metodą panaudojome, spręsdami J. Bujanauskienės problemą, ir jis kol kas, atrodo, efektyvus, o moteris laiminga“.

  1. Valenta pasakojo, kad palaikomuosius žvyrkelio druskavimo darbus reikės atlikti kasmet, tačiau tai kainuos pigiau, nei pirminiai darbai.

Druskininkų savivaldybė bendradarbiauja ir su policijos pareigūnais, kurie vis dažniau užsuks patikrinti, ar kelio Druskininkai-Leipalingis-Seirijai atkarpose, kuriose yra ribojamas greitis, vairuotojai jo neviršija.

Druskininkų savivaldybės teritorijoje yra 418,5 kilometrų kelių, asfaltuotų – 100 km, per 200 – žvyrkeliai, likusieji – kiti keliai. Didžiausia jų problema – dulkėtumas. „Bėda ta, kad iš tikrųjų nėra galimybių tose vietose, kur, tarkime, gyvena vos pora gyventojų, nutiesti asfaltą – per didelės sąnaudos. Paprastai ir kelių direkcija atžvelgia į gyventojų skaičių ir koncentraciją, valstybinius kelius prižiūrėdami jie atsižvelgia į automobilių srautą – kuo jis didesnis, tuo daugiau naudojamas kelias, ten jis ir asfaltuojamas“, – sakė R. Valenta.

Tik keliose šalies savivaldybėse jau pamėginta panaudoti druskas, kaip dulkėtumo mažinimo priemonę. Druskininkų savivaldybės specialistai, sėkmingai išmėginę šią naujovę vienoje kelio atkarpoje (darbus atliko patirties turintys Valstybės įmonės „Alytaus regiono keliaidarbuotojai), jau ieško ir kitų variantų, pavyzdžiui, ketinama panaudoti bitumą. „Išmėginsime keletą technologijų, ieškosime pačios efektyviausios dulkėtumo mažinimo priemonės, konsultuojamės su specialistais. Jeigu tokie metodai pasiteisins, jie gali būti taikomi plačiai – tarkime, sodų bendrijų keliuose“, – pasakojo Ūkio skyriaus vedėjo pavaduotojas.

 

„Mano Druskininkai“ informacija