„Saulės“ mokyklos bendruomenė keliavo į Lietuvos tarpukarį

„Saulės“ pagrindinės mokyklos bendruomenė, minėdama Lietuvos nepriklausomybės 101-ąsias metines, organizavo veiklas, kurios ugdo mokinių pilietiškumą, kritinį mąstymą, kūrybiškumą, gaivina tautinį sąmoningumą, kviečia domėtis ir iš naujo atrasti, džiaugtis ir didžiuotis tuo, kas sukaupta. Tad ne veltui mokiniai ir mokytojai vasario 15-osios rytmetį tarsi keliavo laiku – aplankė tarpukario Lietuvą. Šios kelionės metu jie prisiminė pačius svarbiausius ir iškiliausius tautos istorijos kūrėjus – žmones, kurie paženklino laisvės kelią savo ryškiais įspaudais, įsimintinais darbais, įprasmino jos savastį dainose, eilėse, visam pasauliui skelbė Lietuvos vardą.

Vyresniųjų klasių moksleiviai, raginami įvairių dalykų mokytojų, tądien susibūrė į projektinių darbų rengimo grupeles – kiekvienas rinkosi jam patinkančią tyrinėjimo sritį, naudingą temą. Penktadienio rytą buvo pasiūlyta 14 skirtingų darbo sekcijų, tad net patys išrankiausieji galėjo rasti sau tinkančią ir patinkančią! Keliautojai laiku, nagrinėdami Lietuvos tarpukario istoriją, aktualiausius įvykius, žymiausias asmenybes, surinko daug naujos medžiagos apie tų dienų įvykius, žmones. Aviacijos mėgėjai tyrinėjo Stepono Dariaus ir Stasio Girėno rengimąsi kelionei per Atlantą, stengėsi išsiaiškinti žūties aplinkybes, lakūnų įamžinimą ir atminimą šiandien (projekto vad. I. Valentukevičienė). Lietuvių kalbos mokytojos R. Truskienė ir V. Dudzinskienė kartu su mokiniais skaitė iškiliausių tarpukario Lietuvos poetų eiles, prozos ištraukas, aptarė jų kūrybos temas, simbolius, domėjosi skaudžiu kūrėjų likimu, šalį užėmus okupantams. Daug dėmesio sulaukė „Tarpukario madų“ artelė: šiame mini projekte darbavosi merginos, kurios studijavo to laikmečio moterų ir vyrų aprangos ypatumus, medžiagas, domėjosi, kas seniau buvo laikoma grožio pavyzdžiu ir panašiai. Projekto dalyvės pačios kūrė drabužių eskizus, parengė darbą apibendrinantį plakatą (projekto vad. R. Zubienienė). Istorijos mokytoja R. Vaškevičienė ir jos ugdytiniai tyrinėjo Lietuvos Respublikos Prezidentų biografijas, o kad būtų dar įtikinamiau, patys į juos ir įsikūnijo – persirengė A. Smetona, jo žmona, K. Griniumi, A. Stulginskiu…

Bene patraukliausia tapo Lietuvos tarpukario sporto tema. Projekto dalyviai domėjosi pačios populiariausios sporto šakos – krepšinio – istorija! Sužinojo, kad anksčiau jis vadinosi krepšiasvydžiu, kad lietuviai net dvejetą kartų tapo Europos čempionais, o triūsą mokiniai vainikavo sporto salėje – žaidė krepšinį (vad. O. Petruninienė). Geografijos mokytoja I. Kadziauskienė mokiniams pasiūlė nagrinėti gimtųjų Druskininkų miesto istoriją, plėtrą, architektūros raidą, simbolių reikšmes. Muzikos mokytoja I. Daniušienė padėjo mokiniams susipažinti su Lietuvos pop muzikos raida, žymiausiais kompozitoriais ir kūriniais. Kartu su Matu Šalčiumi – keliautoju, mokytoju, rašytoju, žurnalistu – ,,motociklu“ mokiniai leidosi į pažintinę kelionę po svečias valstybes ir tautas, dviračiu apkeliavo Lietuvą, svečio R. Šerpatausko dėka sužinojo, kad šis žymus žmogus Lietuvoje įkūrė Šaulių sąjungą, kuri šiemet mini 100-ąsias veiklos metines, todėl mes, ,,Saulės“ mokiniai, švęsti pradėjome pirmieji (vad. R. Jaskelevičienė). Mokytoja G. Kalesnykaitė projekto dalyviams padėjo susipažinti su tarpukario Lietuvos apdovanojimais, medaliais; R. Pakeltienė kartu su mokiniais domėjosi Vytauto Didžiojo universitetu, jo veikla; G. Sutkienė ir mini projekto dalyviai tyrinėjo to laikmečio architektūros raidą, žymiausių planuotojų darbus, pastatų istoriją; R. Krivickienė padėjo mokiniams rasti informacijos apie Tado Ivanausko darbus, tyrinėjimus ir reikšmingą palikimą, jo darbų įamžinimą zoologijos, botanikos muziejuose; V. Giedraitienė ir jos ugdytiniai nagrinėjo Kauno Prisikėlimo bažnyčios istoriją, svarbiausius jos įvykius. Pradinių klasių mokytojos ir mokiniai taip pat domėjosi tarpukario Lietuvos istorija: mažieji šalies patriotai rengė seminarus, kuriuose vieni kitiems pristatė Prezidentų biografijas, akcentavo svarbius Lietuvos valstybingumo įvykius, rengė informacinius plakatus, skanavo tautinių spalvų želė, puošėsi senoviniais apdarais, gražiausiomis spalvomis margino mandalas, netgi pabuvojo senajame Lietuvos kaime – mušė sviestą, skanavo lašinių…

Kiekviena mini projektą vykdžiusi grupelė mokinių/klasė savo darbų rezultatus apibendrino informaciniuose plakatuose – visi darbai, mokinių tyrinėjimų refleksijos, eksponuojami mokyklos erdvėse: I aukšto fojė, koridoriuose. Belieka apžiūrėti ir įsitikinti, koks išradingas, kūrybingas gali būti gimtosios šalies istorijos mokymasis, žinių perėmimas ir perdavimas.

„Saulės“ mokyklos mokiniai ir mokytojai vasario 15-osios rytmetį leidosi į kelionę laiku – aplankė tarpukario Lietuvą/„Saulės“ mokyklos archyvo nuotraukos

Renata Jaskelevičienė,
lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja metodininkė