„Atgimimo“ mokykloje – kurortologijos projektas

Kaskart, susipažindama su naujais žmonėmis, į klausimą: „Iš kur esi?“ atsakau – „Iš Druskininkų“. Mano atsakymą palydi džiugesio gaidelė ir visada nuskamba prašymas papasakoti ką nors apie kurortą. Tada paaiškėja, kad aš daug žinau apie miesto išorę, bet dar labai trūksta informacijos apie kurorto subtilybes… Todėl labai nudžiugau, kai sužinojau, jog šiais mokslo metais „Atgimimo“ mokykloje pradėtas projektas „Kurortologija“, skirtas aštuntų klasių mokiniams.

Projekte, kurio tikslas – sudaryti sąlygas mokiniams įgyti kurortologinių bei sveikatos ugdymo žinių, gauti praktinių įgūdžių bei aktyviai kurti savo karjerą, nuo rugsėjo dalyvavo 22 8a klasės mokiniai.

Šio projekto partneris – Druskininkų gydykla, taigi visas praktines kurortologijos pamokas mums vedė jos vadovas Kęstutis Ramanauskas. Pamokos vyko kas antrą savaitę po 2 valandas Druskininkų gydykloje bei Vandens pramogų parke.

Pirmojo užsiėmimo metu „Druskininkų gydyklos vadovas K. Ramanauskas mokiniams pasakojo apie Lietuvos nacionalinę sveikatos sistemą, išsamiai kalbėjo apie mokymosi ir karjeros galimybes sveikatinimo srityje. Antrasis susitikimas buvo skirtas pažinčiai su mineraliniu vandeniu. Sužinojome, jog Druskininkų gydykloje naudojami mineraliniai vandenys priskiriami chloridinių natrinių kalcinių mineralinių vandenų grupei ir yra mažos, vidutinės bei aukštos mineralizacijos. Į vonias ir baseiną vanduo patenka tiesiai iš gręžinių, esančių Gydyklos parko teritorijoje, prieš tai jį pašildžius. Trečiasis užsiėmimas buvo skirtas purvui ir purvo vonioms. Sužinojome, jog durpės kasamos iš karjerų, esančių Mašnyčių ir Jovaišių kaimuose. Iš ten atvežtos durpės turi būti tinkamai apdorojamos: smulkinamos, sijojamos ir net dezinfekuojamos. Įdomu tai, jog gydomuoju purvu durpės pavirsta tik tada, kai jos yra sumaišomos su natūraliu mineraliniu vandeniu ir pašildomos iki reikiamos temperatūros. Be to, mums purvo procedūromis naudotis dar negalima.

Spalio pabaigoje mūsų laukė pati įdomiausia ir labiausiai viliojanti projekto dalis – vandens procedūrų poveikis, pirtys ir fitoterapija. Druskininkų gydykla 8a klasės mokiniams suteikė galimybę pasimėgauti Vandens parko baseinų bei pirčių teikiamais malonumais. Pirmiausia mūsų projekto mokytojas K. Ramanauskas pristatė pirčių istoriją. Įdomu buvo sužinoti, kad net vikingai jau mėgavosi pirtimis, tiesa, jos buvo labiau panašios į paprasčiausius urvus, iškastus žemėje… Sužinojome ir tai, kaip žmogaus organizmas reaguoja į kaitinimąsi pirtyje. K. Ramanauskas pabrėžė, kad mėgautis pirtimis gali tikrai ne kiekvienas. Jeigu yra tam tikrų sveikatos sutrikimų, reikia būti itin atsargiems, atidžiai stebėti organizmo reakcijas į karštį bei drėgmę. Po įdomios paskaitos net tris valandas praleidome, džiaugdamiesi baseinų ir pirčių teikiamais malonumais. Tačiau tai dar ne viskas – po baseino ir pirčių gydyklų vadovas K. Ramanauskas aštuntokus palydėjo į fitoterapijos seansą. Skanavome kvapnią gydomųjų žolelių arbatą ir sužinojome jų poveikį, išbandėme masažo kėdes.

Mums, mokiniams, buvo įdomios ir naudingos pamokos kitoje erdvėje, kurias vedė ne mokyklos mokytojas.

O ką mano apie šį naują projektą pats Druskininkų gydyklos vadovas Kęstutis Ramanauskas?

Kaip kilo idėja supažindinti mokinius su kurortologija?

K. Ramanauskas: Kartu su Druskininkų savivaldybės gydytoja E. Raulušaitiene pagalvojome, kad būtų naudinga supažindinti jaunimą su mūsų miesto gydomąja veikla, kad, suteikus teorinių žinių „bagažą“, mokiniai galbūt susidomėtų medicina ir ateityje norėtų jos mokytis.

Ar svarbu yra šviesti žmones, ypač mokinius apie kurortologijos svarbą?

K. Ramanauskas: Labai svarbu, kad jaunimas gebėtų kritiškai vertinti informaciją, atsirinktų, kuri informacija yra svarbi, naudinga ir patikima, gebėtų taikyti mokslinį metodą ir nepasiduotų antimoksliniams judėjimams. Suteikus teorinių ir praktinių žinių apie kurortologiją, jie žinos, kad visa informacija, kurią suteikiau yra patikima.

Anksčiau jūs mokėte studentus, kokie jūsų įspūdžiai, dirbant su mokiniais?

K. Ramanauskas: Mokyti jaunesnius mokinius yra tikrai įdomu, tik reikia mokėti juos sudominti, pasakojant nenuklysti į smulkias detales, tuo tarpu studentai jau žino ko nori ir visados yra smagu dirbti su žmonėmis, kurie yra motyvuoti ir nori sužinoti daugiau.

Kaip pasirinkote savo karjeros kelią? Kur jums teko mokytis?

K. Ramanauskas: Visada labai domėjausi tiksliaisiais ir gamtos mokslais. Be to, visąlaik maniau, kad studijuosiu mediciną. Bet viskas susiklostė taip, kad pradėjau studijuoti visuomenės sveikatą. Esu baigęs tuometį Kauno Medicinos universitetą (dabar LSMU) ir įgijęs visuomenės sveikatos bakalauro laipsnį bei visuomenės sveikatos priežiūros vadybos magistro laipsnį.

„Atgimimo“ mokyklos 8a klasės mokiniai dalinasi savo įspūdžiais ir pasakoja apie vykusias kurortologijos pamokas:

Miglė Zubrickaitė: Buvo smagu atitrūkti nuo tradicinių pamokų ir mokytis kitoje erdvėje apie mums neįprastus dalykus. Šios pamokos buvo naudingos mums visiems, nes pagilinome žinias apie savo miestą, čia atliekamas gydomąsias veiklas, sužinojome,  kuo jis išskirtinis ir kodėl Druskininkai yra kurortas.

Įgytas žinias galėsiu panaudoti, patardama planuojantiems atlikti procedūras, kadangi po šių pamokų gerai žinau, kad purvo vonios netinka žmonėms, turintiems širdies sutrikimų. Visuomet patarsiu prieš procedūras pasikonsultuoti su gydytoju. Mūsų įgytos žinios yra tikrai naudingos mums patiems, apsisprendžiant dėl būsimų  profesijų.

Įsimintiniausios aplankytos vietos kurortologijos pamokų metu – Gydyklų sandėlis, vieta, kur yra atvežamos durpės ir paverčiamos į gydomąjį purvą. Taip pat grožio šaltinis, mineralinio vandens biuvetė ir, be abejo, praktinė veikla mineralinio vandens baseinuose.

Augustas Jasiūnas: Išmokau apie gydyklų ir sanatorijų svarbą, jose atliekamas procedūras. Taip pat išmokau apie durpių ir mineralinio vonių vandens parengimo procesą, naudojamą procedūroms atlikti.

Įspūdžių liko daug ir jie, žinoma, geri! Buvo smagu klausytis žmogaus, kalbančio apie savo darbą taip profesionaliai. Buvo naudinga pamatyti Druskininkų gydyklų veiką iš vidaus.

Praktinių užsiėmimų metu mes pagilinome žinias apie savo miestą, išsamiai susipažinome su Druskininkų kurorto istorija, natūraliais gamtiniais ištekliais ir jų panaudojimu žmogaus sveikatai, purvo ir mineralinio vandens naudojimu sveikatai ir procedūroms, susipažinome su įvairiomis terapijos rūšimis, susipažinome su pirčių rūšimis bei praktiškai jas išbandėme. Turėjome unikalią galimybę susipažinti su kurortologijos sistema, mūsų kurorto teikiamomis galimybėmis bei nauda žmogaus sveikatai Smagu, jog pamokos buvo vykdomos kitokia mokymo forma: pažintinės ekskursijos, patiriamieji vizitai, praktiniai užsiėmimai.

Didžiuojamės, gyvendami mūsų kurorte. Supratome, jog kurortas skirtas ne tik čia atvažiuojantiems svečiams, bet mums visiems. Puoselėdami šiuos gražius įspūdžius tikimės ir daugiau tokių pamokų.

„Atgimimo“ mokyklos mokiniams patiko K. Ramanausko vedamos kurortologijos pamokos Druskininkų gydyklos erdvėse/„Atgimimo“ mokyklos archyvo nuotrauka

Ugnė Janeliauskaitė,
8a klasės mokinė