Vandens kelias Nemunu – jau ir Druskininkuose

Suprasdami Druskininkų gyventojų ir svečių poreikius turėti laivuojamą Nemuno upę visoje Druskininkų savivaldybėje, vasario 12 dieną mūsų savivaldybės meras Ričardas Malinauskas ir AB Vidaus vandens kelių direkcijos generalinis direktorius Vladimiras Vinokurovas pasirašė sutartį dėl vandens kelio (17,7 km.) paruošimo, pritaikymo laivybai Nemuno upės atkarpoje ties Druskininkais.

Meras R.s Malinauskas ir AB Vidaus vandens kelių direkcijos generalinis direktorius V. Vinokurovas pasirašė sutartį dėl vandens kelio (17,7 km.) paruošimo, pritaikymo laivybai Nemuno upės atkarpoje ties Druskininkais / Dianos Sinkevičiūtės nuotrauka

Aukštupio savivaldybių ir Vidaus vandens kelių direkcijos pasirašytas memorandumas, kuriuo šalys susitarė bendradarbiauti, plėtojant vidinę ir tarptautinę laivybą, įgauna pagreitį. 2023 m. rudenį pradėti valymo darbai Nemuno aukštupyje, atkarpoje ties Alytumi, o šią savaitę pasirašyta sutartis su Druskininkų savivaldybe dėl valymo darbų Nemune Druskininkuose. Bendra planuojamų darbų vertė – 270 848 tūkst. Eur be PVM.

„Džiaugiuosi, kad Druskininkų svajonė išsipildė – Nemuno upė bus pritaikyta pramoginei ir krovininei laivybai. Su Vidaus vandens kelių direkcija pasirašėme sutartį, planuojama, kad darbai Druskininkų savivaldybės teritorijoje bus pradėti jau šią vasarą. Mums, kaip kurortui, tai atvers naujas turizmo rinkas ir perspektyvas“, – sako Druskininkų savivaldybės meras R. Malinauskas.

Valymo darbai bus vykdomi šviesiuoju paros laiku vidaus vandens transporto priemone – savaeige žemsiurbe (žemkase) „Nemunaitis“ ir šią priemonę aptarnaujančiu laivu, į pagalbą bus pasitelktos ir kitos techninės priemonės. Darbai bus vykdomi nuo Lipliūnų (Švendubrės PKP) iki Varėnos rajono savivaldybės ribos. Planuojama pradėti darbus iš karto, kai tik bus pabaigti vandens kelio darbai Alytuje. Pirmuoju etapu darbai bus vykdomi nuo 233,3 km iki 225,0 km Druskininkuose, antruoju etapu – nuo 225,0 km iki 215,6 km ties Varėnos rajono savivaldybės riba. Valymo darbų ruožo ilgis – 17,7 km, plotis – 20 m. Visą ruožą planuojama išvalyti iki 2025 m. vasaros sezono. Po darbų užbaigimo Vidaus vandens kelių direkcija įsipareigoja pradėti eksploatuoti sutvarkytą ruožą: jį ženklinti bujais, pagal poreikį atlikti pakartotinius valymo darbus, stebėti gylius, skelbti atnaujintą gylių informaciją ir kita.

Druskininkų savivaldybės teritorijoje esanti Nemuno atkarpa (17.7 km) bus pritaikyta laivybai / Roberto Kisieliaus nuotrauka

„Dirbame, kad pritaikytume laivybai visą vandens kelią Nemuno aukštupyje. Šio ruožo problema yra ta, kad upė atskirose atkarpose ne tik sekli, bet ir akmeninga. Todėl būtina pašalinti akmenis iš vandens kelio zonos, taip pat atlikti seklumų šalinimo darbus. Pernai jau baigti valymo darbai Nemuno aukštupyje ties Birštonu ir praktiškai iš karto pradėti Alytuje. Šiuos metus pradedame, sukirsdami rankas dėl Druskininkų ruožo pritaikymo laivybai. Siekiame sukurti laivybos sąlygas šiuo metu dar neeksploatuojamuose, bet laivybai patraukliuose keliuose, kuriuose dar niekada nebuvo vykdyti seklumų ir kitų kliūčių šalinimo darbai, tokiu būdu padidinti eksploatuojamų vandens kelių ilgį. Mes esame pasiruošę atlikti visus vandens kelių atvėrimo darbus. Esminis yra finansavimo klausimas, nors būtent vandens kelių įrengimo kaina yra pastebimai pigesnė, lyginat su sausumos keliais“, – komentuoja Vidaus vandens kelių direkcijos generalinis direktorius V. Vinokurovas.

Nepaisant jau įvykusio proveržio vandens kelių priežiūroje ir plėtojime, darbų laukia labai daug. Lieka nemažai fizinių kliūčių laivybos entuziastams laisvai naviguoti visais šalies vandens keliais. Dar vienas upeivystę esmingai ir teigiamai veikiantis pokytis būtų nepertraukiama 500 km laivyba Nemunu nuo Druskininkų, pro Kauną iki Kuršių marių. Kelias atsivers, įrengus laivybos šliuzą Kauno hidroelektrinės užtvankoje, taip sujungiant Nemuno aukštupį ir žemupį. 2023 . vasario 28 d. Kauno miesto savivaldybė ir Vidaus vandens kelių direkcija pasirašė sutartį dėl laivybos šliuzo ties hidroelektrine poveikio aplinkai vertinimo ir projektinių pasiūlymų rengimo. Tai yra ypatingai svarbus žingsnis šalies laivybai, todėl vykdomos tarptautinio viešojo pirkimo procedūros dėl Kauno hidroelektrinės laivybos šliuzo Nemuno aukštupiui ir žemupiui sujungti įrengimo poveikio aplinkai vertinimo ir projektinių pasiūlymų dokumentacijos parengimo, kurias užbaigus galėsime pristatyti galimus sprendinius.