Psichologė J. Kirkauskienė: „Vaiką visada reikia mylėti besąlygiškai“
Kaip užauginti vaiką ne tik laimingu, bet ir atsakingu žmogumi? Tokiu, kuris gebėtų pasirūpinti savimi, savo artimaisiais, realizuotų save profesinėje, darbinėje veikloje ar kūryboje, būtų visavertis visuomenės narys, galiausiai, tiesiog jaustų gyvenimo džiaugsmą? Šiandien jaunesnės kartos tėvai, augindami vaikus, nuolat susiduria su iššūkiais, sunkumais dėl vaikų auklėjimo. Apie tai kalbėjomės su jau dvidešimties metų darbo patirtį turinčia Druskininkų švietimo centro Pedagoginės psichologinės tarnybos psichologe Jona Kirkauskiene.
J. Kirkauskienė mano, kad laimingam žmogui reikia trijų dalykų: mylimų žmonių, mėgstamo
darbo ir su darbu nesusijusio pomėgio / Laimos Rekevičienės nuotrauka
Iš Žemaitijos kilusią J. Kirkauskienę, po studijų Vilniaus universitete metus padirbėjusią Kaune, 1986-aisiais likimas atvedė į Druskininkus. „Kai atvažiavau pas vyrą į Druskininkus, pradėjau dirbti vaikų darželio auklėtoja. Mums gimė dukrytė, o pasibaigus motinystės atostogoms pradėjau ieškoti darbo pagal specialybę. Mano pirmąja darboviete tapo „Senamiesčio“ mokykla, kuriai tuomet vadovavo Julius Matulevičius. Jis buvo pirmasis mano sutiktas mokyklos direktorius, kuris patikėjo, kad švietimo sistemoje psichologas – reikalingas. Dėkinga jam už tai.“
Įsikūrus Pedagoginei psichologinei tarnybai, J. Kirkauskienė tapo šios tarnybos psichologe ir dirba čia jau daugiau kaip 10 metų.
– Ar keičiasi visuomenės požiūris į žmogų, kuris kreipiasi psichologo pagalbos?
– Kai tik pradėjau dirbti psichologe, mačiau kitokią situaciją, nei dabar: daug jaunuolių, vaikų, paauglių bei jų tėvų vengdavo užeiti į psichologo kabinetą, manydami, kad ten eina tik nesveiki žmonės. Tačiau šiandien visi supranta, kad psichologai dirba su sveikais žmonėmis, kurie turi psichologinių problemų. Vaikai, kurie kreipiasi ar nukreipiami pagalbos į mūsų tarnybą dažnai neturi sutrikimo, tačiau jie turi tiesiog emocinių ar elgesio problemų. Jų turime visi, tik mastas skirtingas, ir, kai pačiam nepavyksta problemų išspręsti, natūralu ir pozityvu, kad ieškome specialisto pagalbos.
– Kas kreipiasi pagalbos į Pedagoginę psichologinę tarnybą?
– Tarnyboje dirbu jau daugiau kaip dešimt metų. Vienas iš pagrindinių mūsų darbo tikslų – nustatyti, įvertinti ir padėti vaikams, kurie turi mokymosi sunkumų. Mes skiriame tokiam vaikui specialųjį ugdymą ir prižiūrime, kad mokyklos tai tinkamai vykdytų. Kitas problemų ratas – vaikai su elgesio ir emociniais sunkumais; vaikus gali atsiųsti mokykla, suderinusi su tėvais; tėvai savo iniciatyva ieško pagalbos; vyresniųjų klasių mokiniai kreipiasi ir patys; taip pat vaiką gali nukreipti ir Vaiko teisių apsaugos tarnyba. Besikreipiančiųjų amžius ir problemos yra labai įvairios. Pavyzdžiui, neseniai kreiptasi dėl vos dvejų metų vaiko – reikėjo įvertinti jo gebėjimus, kad galėtume skirti specialiojo pedagogo pagalbą darželyje. Vaiko gebėjimai įvertinami vaiko raidos skalėmis, naudojant tam tikrus žaidybinius elementus, vaikui pagal amžių priimtinas veiklos formas. Įvertinant mokymosi sunkumus, kuriuos patiria vyresnieji vaikai, paaugliai, jaunuoliai, susiduriama su tokia problema: dažniausiai tėvai ir mokytojai mato, kad vaikas yra pakankamai protingas, bet jam nesiseka vienas ar daugiau dalykų, jis nespėja kartu su klase. Tėvams sunku suprasti, kad vaikas turi kažkokį specifinį mokymosi sutrikimą, jie dažniausiai mano, kad vaikas paprasčiausiai tingi. Būna, kad tokio vaiko intelekto testo rezultatai yra vidutiniai arba netgi šiek tiek aukštesni už vidutinius. Toks vaikas dažniausiai turi netolygiai išvystytus gebėjimus. Tai nustačius, vaikui skiriama specialistų pagalba, pritaikoma programa. Pabrėžiu, kad pritaikyta programa nėra palengvinta programa. Ji parengta taip, kad vaikas galėtų savo stipriosiomis pusėmis kompensuoti silpnąsias. Pavyzdžiui, jeigu vaikui yra nustatomas vizualinių motorinių ryšių sutrikimas, reiškia, kad jis nesugebės tinkamai perrašyti teksto ar perbraižyti figūros. Jeigu tokiam vaikui duoda perrašymo užduočių, jis gali pulti į neviltį, nes to tiesiog negali padaryti greitai ir kokybiškai. Tai tas pats, jei hiperaktyvaus vaiko prašytume: „Aš nieko tavęs daugiau neprašau, tik ramiai pasėdėti.“ Prašome vienintelio dalyko, kurio toks vaikas kaip tik ir negali padaryti – pasėdėti ramiai. Todėl tai svarbu išaiškinti ir tėvams, ir mokytojams. Mokymosi sunkumų turintys vaikai neretai turi ir elgesio, emocinių problemų. Suaugusieji kartais mano, kad „kažkas“ turi tokį vaiką atitinkamai išbarti, labai gerai su juo pakalbėti, ir viskas atsistos į vėžes, problema išnyks. Tačiau taip nėra: siekiant, kad vaikas išmoktų savo silpnybes kompensuoti stiprybėkamai išbarti, labai gerai su juo mis, reikalingas ilgas, nuoseklus ir pakankamai sudėtingas darbas, bendros vaiko, specialistų, tėvų ir mokytojų pastangos.
Pagalba, esant mokymosi sunkumams, yra viena iš pagrindinių mūsų veiklos sferų. Kita veiklos sritis yra susijusi su vaikais, paaugliais, turinčiais emocinių ir elgesio problemų. Tokiais atvejais dažnai tenka būti savotiška „vertėja“ tarp vaiko ir jo tėvų. Reikia suprantamai paaiškinti tėvams, kodėl vaikas būtent taip ar kitaip pasielgė, kad jie suprastų ne tik vaiko išgyvenimus, bet ir sugebėtų jam padėti. Dauguma tėvų to nuoširdžiai norėtų. Man neteko sutikti tėvų, kurie nenorėtų padėti savo vaikui. Visi tėvai nori, kad jo vaikas jaustųsi ir elgtųsi gerai. Konsultacijų metu mes dažniausiai kviečiame tėvus, nes be tėvų pagalbos padėti vaikui beveik neįmanoma, ypač mažesniam. Drauge, kompleksiškai ieškome išeičių. Žinoma, jei vaikas yra vyresnis, jis gali daug ką nuveikti pats, sąmoningai dėti pastangas, spręsdamas savo problemas.
Dar yra ir trečia problemų, dėl kurių dabartiniai vaikai kreipiasi konsultacijų į Pedagoginę psichologinę tarnybą, rūšis: jie ateina norėdami įsivertinti savo gebėjimus; sužinoti, kokia kryptimi jiems eiti toliau, galvojant apie profesinį pasirinkimą. Jiems yra įdomu jų asmenybės savitumas, jie domisi savo psichologinėmis galimybėmis, prašo literatūros, nori padiskutuoti, išsakyti savo nuomonę.
– Kokią išskirtumėte pagrindinę vaikams kylančią psichologinę problemą?
– Šiuo metu neišskirčiau kurios nors vienos pagrindinės problemos ar tendencijos. Yra keletas temų, dėl kurių dažniau kreipiamasi pastaruoju metu. Mažesnių vaikų amžiaus grupėje – įvairios vaikus kamuojančios baimės, gana dažnai susijusios su iš kompiuterinių žaidimų „išlendančiais“ personažais. Tarp vyresniųjų klasių mokinių tampa ypač aktualūs bendravimo su bendraamžiais sunkumai, nepasitikėjimas savimi. Visų laikų paaugliams būdingi du sunkiai suderinami norai: noras neišsiskirti iš kitų ir noras būti ypatingu. Ieškoma savitumo, siekiama individualios raiškos. Atsiradus prieštaravimui tarp noro „būti kaip visi“ ir noro „būti kitokiu“, paaugliui pradeda nesisekti bendrauti su bendramoksliais, tėvais – tai gali pasireikšti ir šiurkščiu bendravimu, maištavimu.
– Ar labai pasikeitė vaikai, jų problemos?
– Šiuolaikiniai vaikai yra laisvesni, daugiau informuoti, greičiau keičiasi, bręsta, mažiau varžomi, nebijo pasakyti ir apginti savo nuomonę. Žinoma, būna, kad tai iššaukia ir tam tikrą jų bei juos supančios aplinkos konfliktą. Manau, kad pagrindinis pasikeitimas yra toks: po truputėlį nyksta vadinamasis „aukso viduriukas“ – vis mažiau tokių vaikų, kurie niekada nekelia didelių problemų, nes jų intelektas vidutinis, jie yra palyginus lengvai valdomi, pakankamai stabilių emocijų. Tokie vaikai kartais kažką iškrečia, bet šiaip su jais lengva „tvarkytis“. O dabar tendencija tokia, kad „einama į kraštus“ – daugėja ir vadinamųjų „labai sunkių“, bet daugėja ir labai motyvuotų, ir labai gabių, imlių įvairiai informacijai, žinioms vaikų. Tą pačią problemą – pernelyg didelį judrumą, energiją, galima priskirti ir prie sunkumų, ir prie privalumų. Jeigu su tokiu vaiku teisingai dirbama, jis išmokomas save valdyti, gali būti, kad vėliau visuomenė turės labai energingą, lyderiaujantį žmogų.
– Kokia situacija Druskininkų mokyklose dėl patyčių?
– Manau, kad situacija iš dalies gerėja. Patyčių temai skiriama daug dėmesio, daug prevencijos, patyčių mastas tikrai mažesnis. Reikia pripažinti, kad pastaruoju metu mokyklose labai daug daroma patyčių prevencijos tema, ir matomi šios veiklos rezultatai. Vienos mokyklos vykdo patyčių prevencijos programą „Olweus“ (Leipalingio, „Saulės“ pagrindinės mokyklos); kitos mokyklos vykdo kitą kryptingą veiklą, susijusią su patyčių problemos sprendimu. Tačiau pasakyti, kad viskas gerai, būtų gerokai per anksti. Galiausiai, apsižvalgykime aplinkui, – suaugę, protingi, išsilavinę žmonės šiurkščiai šaiposi vieni iš kitų ir tyčiojasi net ir viešoje erdvėje, tai ko norėti iš vaikų?
Kartais suaugusiuosius girdžiu sakant: „Mūsų laikais patyčių nebuvo“. Ar tikrai nebuvo? Tiesiog mes priimdavome kitaip, nes mums niekas nesakė ir neaiškino, kad nuo to mes galime ir turime būti apsaugoti. Turėjome juk ir pravardes, – tikriausiai, ne itin malonias, girdėjome ir užgaulius žodžius, patirdavome patyčių ir kitokia forma, tačiau daugelis tai priimdavome kaip „duotybę“, kaip „normą“, kurią „reikia iškentėti“. Labai džiugu, kad dabar bent jau iš mokytojų tokių dalykų, bylojančių apie nesureikšmintą požiūrį į patyčias, – esą čia „nieko tokio“, – nebegirdžiu. Patyčios yra ypatingas psichologinis ginklas, pritaikytas konkrečiam vaikui. Todėl replika, kuri vienam vaikui yra „nieko tokio“, kitam gali nuskambėti kaip patyčios, skaudinti. Kaip rodo mano darbo praktika, tėvai, mokyklos paraginti, gana dažnai atveda vaikus, iš kurių tyčiojamasi, – kad jiems būtų suteikta psichologinė pagalba. Atkreipiu dėmesį, kad pagalba tokiu atveju reikalinga abiems vaikams: ir tam, kuris tyčiojasi. Nes tas, kuris sugeba užgauti kitą, surasti jo silpną vietą ir būtinai per ją „daužyti“, tikrai turi psichologinių problemų – kitokio pobūdžio, nei tas, kurį įžeidinėja, – bet turi…
– Kaip Jūs manote, ar Facebook neprovokuoja vaikų, paauglių tarpusavio bendravimo realioje erdvėje sunkumų?
– Pati naudoju Facebook. Aš manau, kad tai – puiki galimybė bendrauti. Susirašinėti su tais žmonėmis, kuriuos galbūt seniai matei ir norėtum sutikti, pasikeisti nuomonėmis, pasidalinti įspūdžiais apie savo pomėgius. Nematau čia nieko bloga. Vis dėlto, kaip ir visa, kas yra nauja, pažangu, atneša ir tam tikrų socialinių pavojų, grėsmių.
Todėl suaugusieji turi pamokyti, pasakyti savo vaikams, kad jie nepriimtų į draugus bet ko, kad nerašytų to, dėl ko paskui gali būti gėda. Reikia, kad vaikai, paaugliai, jaunuoliai saugotų savo draugų ratą; kad toje virtualioje Facebook erdvėje būtų išlaikomos privačios, asmeninės erdvės ribos. Vaikai didžiuojasi, kad Facebook jie turi, pavyzdžiui, tūkstantį draugų. Ar tikrai jų tiek reikia? Juk, kai ten patenka labai atsitiktiniai žmonės, aišku, gali prasidėti visko, ir patyčių taip pat, nes virtualioje erdvėje gali „pasislėpti“, tapti anonimišku, pasakyti tai ir taip, ko šiaip gyvenime gal ir neišdrįstumei pasakyti – kitaip tariant, parodyti save iš tos „juodosios“ pusės.
– Lietuvoje daugėja fizinio smurto prieš vaikus…
– Nežinau, nesu tikra, kad daugėja. Mes tiesiog daugiau apie tai žinome, nes atvejai yra viešinami. Labai skaudu dėl mušamų, žalojamų vaikų, ir, jei žinočiau, kaip tai pakeisti, būtinai pasakyčiau. Fizinis smurtas – tai aktas, kurio pasekmes mes matome: mėlynės, sumušimai, nubrozdinimai, nudeginimai. Tai siaubinga. Tačiau yra dar ir psichologinis smurtas, kurio negalime taip lengvai pamatuoti. Net ir gydytojai, apžiūrėdami vaiką, to negali pamatyti. Kai vaikui yra sakoma, koks jis „netikęs“, „išsigimęs“, jis su visu tokiu „bagažu“ juk ateina į mokyklą, – įskaudintas, piktas, ir tyčiojasi iš kitų bendraamžių taip išliedamas savo pyktį. Taip ir paleidžiamas patyčių mechanizmas.
Kaskart, kai išgirstu apie smurto atvejus, vis pamąstau, kad mūsų karta, išauginta, išauklėta autoritarine dvasia: turime suaugusįjį gerbti, jo klausyti vien todėl, kad tai suaugęs žmogus. Mes savo vaikus dar irgi bandėme taip auklėti. O dabar jau mūsų vaikai augina savo vaikus – ir jie, tie jaunieji tėvai, yra nepavydėtinoje padėtyje, nes senieji auklėjimo metodai jau nebetinka, o naujų nedaug kas išmoko. Šių dienų visuomenė dinamiška, besikeičianti, žmonės galbūt „nespėja su laiku“. Jauniems tėvams reikia labai daug išminties, kad išmoktų kaip auklėti, tvarkyti su vaikais demokratijos sąlygomis.
– Kas, Jūsų nuomone, svarbiausia vaiką auklėjant šeimoje?
– Manau, svarbiausia, auklėjant vaikus šeimoje, yra meilė ir kontrolė. Mažesniam vaikui neretai sakoma „nesuvalgysi košės – tėtis nemylės“; vyresniam vaikui sakoma – „gausi blogą pažymį – mamytė nemylės“… Pirmiausia, vaikas turi būti besąlygiškai mylimas. Tai nereiškia, kad mes turime teisinti vaiko blogą elgesį. Galime ir supykti, ir patirti neviltį dėl vaiko elgesio, tačiau, matydamas visas tėvų dėl jo išgyvenamas emocijas, jausmus, vaikas turi žinoti, kad yra mylimas. Kad, nepaisant to, ką jis iškrėtė ar kaip blogai bepasielgė, jis yra mylimas. Kai meilė dalinama su sąlyga, ji yra netikra. Antras dalykas auklėjant vaiką – tai kontrolė. Tol, kol mažas vaikas, labai svarbu jį kontroliuoti. Augant daugėja paties vaiko atsakomybės už savo veiksmus, elgesį, todėl mažėja jo išorinė kontrolė. Išorinė, tėvų, kitų artimųjų kontrolė po truputėlį virsta vaiko vidine kontrole. Ir galiausiai vaikas užauga atsakingu už savo veiksmus jaunuoliu. Tačiau, jei jis neturėjo ar nepakankamai turėjo tos išorinės kontrolės būdamas mažas, jis neturi iš ko susidaryti vidinės kontrolės sistemos. Dažnai sakoma, kad šiuolaikiniai paaugliai „nenori, nepripažįsta autoritetų“. Dabartiniams paaugliams labai reikia autoriteto. Tik šiuolaikiniai vaikai ir paaugliai nėra linkę sutikti, kad autoritetu gali būt bet kuris suaugęs žmogus. Taip nėra dabar, kad „aš esu suaugęs – todėl jau savaime esu tau autoritetas“. Jie nori tikro autoriteto: jei tai mokytojas, tai gerai, kad jis yra ne tik pakankamai griežtas, teisingas, tačiau kartu ir įdomus kaip asmenybė. To paties vaikams norisi iš tėvų.
Mano darbo praktikoje yra buvę, kai atėjo tėvai ir sako: „Mes ruošiamės išvykti į Norvegiją gyventi. Išmokykite mus, kaip mums ten tvarkyti su savo vaikais, kad jų iš mūsų ten neatimtų.“ Sakau, negaliu išmokyti, aš ten negyvenu. Tačiau žinau vieną dalyką: yra pasakyta, kad vaiko negalima bausti, tačiau niekur nėra pasakyta, kad tėvai jo negali kontroliuoti. Drausminimą, bausmę galimą visiškai kitaip suprasti: kaip susitarimus, kaip pasekmes to, kas gali būti, jei nesilaikoma susitarimų. Yra visokiausių būdų, kaip šiuolaikiniams tėvams to išmokti: knygos, internetas. Yra ir specialūs kursai. Turiu teisę vesti mokymus tėvams: „Mokykla tėvams ir auklėtojams“. Tai yra keturiasdešimties valandų mokymai, kuriuose mokoma būtent demokratinio auklėjimo principų. Šiomis dienomis pradėsime kursus „Atgimimo“ mokyklos mokinių tėvams.
– Kaip Jūs apibūdintumėte savo pačios šeimą?
– Esame draugiška šeima. Vyras yra mano geriausias draugas – man pasisekė. Turiu dukrą, kuri neišvažiavo į užsienį, gyvena Lietuvoje. Prieš keletą savaičių praturtėjome anūku. Turiu Žemaitijoje gyvenančią labai mylimą ir mylinčią vyresnę seserį. Viskas tiesiog gerai. Manau, laimingam žmogui reikia trijų dalykų: mylimų žmonių, mėgstamo darbo ir pomėgio. Pomėgis, manau, neturi būti susijęs su darbu, nes jei žmogus netenka darbo – jis tarsi netenka gyvenimo prasmės. Todėl daugeliui, išėjus į pensiją, atsiranda tarsi vidinė tuštuma. Bet, jei tu visą laiką šalia darbo turėjai ir turi pomėgį, – viskas gerai, juk atsiranda daugiau laisvo laiko, kurį gali skirti būtent pomėgiui, ir tai gali teikti džiaugsmą, pasitenkinimą gyvenimu.
Mudu su vyru laikome bites, stebime jų gyvenimą, sukame medų, mėgstame gamtą, dirbame sode. O kitas mano pomėgis – skaityti ar žiūrėti detektyvus. Juokaudama sakau dukrai, kad, kai išeisiu į pensiją, būtinai parašysiu detektyvą.