„Kukutis“ – laisvės ir gamtos oazė Druskininkų vaikams
Druskininkų apylinkėse, šalia Grūto kaimo, gamtos prieglobstyje Giedrės Andrijauskienės įkurtas lauko darželis „Kukutis“ siūlo alternatyvą tradiciniam ugdymui, pabrėždamas laisvo žaidimo ir buvimo gamtoje svarbą. Lauko darželis „Kukutis“ siūlo unikalią ugdymo(si) patirtį, kurioje persipina gamtos ritmas, laisvas žaidimas ir pagarba vaiko individualumui. Šis darželis tapo ne tik ugdymo įstaiga, bet ir bendruomenės centru, traukiančiu jaunas šeimas, ieškančias alternatyvaus ugdymo, grįžti į Druskininkų kraštą.

„Kukutis“ – ilgai brandintos svajonės išsipildymas.
Lauko darželis „Kukutis“ yra ne tik ugdymo įstaiga, bet ir jo įkūrėjos Giedrės ilgai brandintos svajonės išsipildymas. Mintis įkurti kitokį darželį G. Andrijauskienei kilo prieš šešerius metus, sugrįžus iš Anglijos. Iš pradžių ji svajojo apie vegetarišką ugdymo įstaigą sostinėje. Tačiau gyvenimo tėkmė šiuos planus nustūmė į šalį – mintis apie nuosavą darželį buvo primiršta, kol po kelerių metų ji vėl sukirbėjo galvoje.
Lemtingu postūmiu tapo atrastas skelbimas socialiniame tinkle „Facebook“. Jame kelios šeimos iš Musteikos kaimo ieškojo alternatyvaus ugdymo savo vaikams. Susitikusi su šiomis šeimomis, G. Andrijauskienė suprato radusi žmones, su kuriais galėtų įgyvendinti savo idėją. Nors tuo metu dar nebuvo aišku, koks tiksliai tai bus darželis, kur jis įsikurs.
Praėjusią vasarą Giedrė sutiko druskininkietį Arūną Vaškevičių, kuris pasiūlė nuostabią vietą Dzūkijos miške, tinkamą statyti laikinus namelius. Įsitraukė tėvai, buvo organizuotos talkos, visi įdėjo daug širdies, ir taip pamažu pradėjo kurtis „Kukutis“ – lauko darželis ir jo bendruomenė.

„Kukutis“ vadovaujasi lauko pedagogikos principais, kurių esmė – mokymasis per atradimus, tyrinėjimus ir asmeninį patyrimą / Roberto Kisielius nuotraukos
Ieškodama įkvėpimo ir geriausio ugdymo modelio, G. Andrijauskienė lankėsi įvairiuose darželiuose Lietuvoje, kol galiausiai atrado lauko pedagogiką. Ši filosofija, pabrėžianti ugdymą per patirtį gamtoje, laisvą žaidimą ir pagarbą vaiko individualumui, idealiai atitiko jos pačios vertybes ir požiūrį į vaikų auginimą.
Darželio įkūrėja G. Andrijauskienė pasakojo, kad pavadinimo paieškos buvo susijusios su noru rasti simbolį, artimą Dzūkijos gamtai. „Kukutis“ pasirinktas neatsitiktinai. Tai – Dzūkijos kraštui būdingas paukštis, simbolizuojantis ryšį su gamta ir vietos identitetu. Pasak G. Andrijauskienės, paukščio kukučio būdas – noras būti atokiau nuo šurmulio, meilė purvui, laukams ir miškams – puikiai atspindi lauko darželio vaikų prigimtį. Kukutis tautosakoje laikomas laimės ir sėkmės simboliu, taigi šios savybės ir simbolika puikiai dera su lauko darželio „Kukutis“ misija – auginti laisvus, gamtą mylinčius ir laimingus vaikus.

Lauko darželio „Kukutis“ ikimokyklinio ugdymo programa remiasi lauko pedagogika, kurios esmė – ugdymas(is) per patirtis gamtoje. Vaikai, nepaisant oro sąlygų, daug laiko praleidžia lauke – stato namelius, kepa pyragus iš smėlio, dalyvauja žygiuose, mokosi pažinti aplinką per tiesioginį sąlytį su ja. G. Andrijauskienė pabrėžia, kad toks ugdymo būdas skatina vaikų savarankiškumą, kūrybiškumą, smalsumą, stiprina sveikatą ir ryšį su gamta.
Ugdymas, kuriame svarbesnis procesas, o ne rezultatas
Lauko darželis „Kukutis“ – apie vaiką ir jo autentišką patirtį. Čia nėra griežtų ribų ir išankstinių nuostatų. Ugdymas vyksta natūralioje aplinkoje, kurioje kiekvienas kelmas, šaka ar akmuo tampa žaidimo ir atradimo dalimi. Pagrindinis principas – mėgavimasis procesu, kuris skatina gilesnį supratimą ir žinių įsisavinimą. Jei vaikas pradeda veiklą ir jos neužbaigia, tai nelaikoma nesėkme. Svarbiausia – jo patyrimas, emocijos ir natūralus noras tyrinėti. Šis požiūris leidžia vaikams augti laisviems, pasitikintiems savimi ir gebantiems savarankiškai priimti sprendimus.
Lauko darželyje didžioji dalis dienos praleidžiama lauke, bet tai nėra tiesiog „žaidimai kieme“. Gamta – tai gyva klasė, kurioje vaikai ne tik lavina motoriką, ištvermę, bet ir auga kaip asmenybės. Vaikai ugdomi pagal savo raidą – nėra spaudimo rezultatui, svarbiausias – pats procesas, mokymasis per patirtį. Čia nėra ekranų, perteklinių žaislų – žaidimas čia natūralus, dažnai vaiko inspiruotas.
„Dienas leidžiame lauke. Gamtos apsuptyje, kurioje kiekviena diena skirtinga. Ryto ratas, mankštelė, vitaminų pertraukėlė, žygiai, maudynės ežere, grybavimas, namų statymas. Vaikai mokosi per žaidimą, per patirtį, per santykį. Miega miegmaišiuose, šildosi prie laužo, kuria iš šakų, molio, samanų, akmenukų, augalų. Valgo tai, ką tėvai įdeda – dažniausiai tai būna sveikas maistas termosuose. Lauko darželio grupėje – iki 10 vaikų. Vaikų ugdytojos – dvi: aš ir Aušra Keturkienė, kuri turi ilgametę vaikų ugdymo patirtį. Tai leidžia kiekvienam vaikui skirti individualaus laiko, išgirsti, pastebėti, padrąsinti“, – pasakojo darželio įkūrėja Giedrė.

Vaikų ugdytojos – G. Andrijauskienė ir A. Keturkienė / Roberto Kisielius nuotrauka
Ugdymo filosofija: laisvė, patyrimas ir bendruomeniškumas
„Kukutis“ vadovaujasi lauko pedagogikos principais, kurių esmė – mokymasis per atradimus, tyrinėjimus ir asmeninį patyrimą – siekiama ugdyti savarankišką, kūrybingą ir motyvuotą asmenybę. Vaikai skatinami patys spręsti problemas, o žaidimams naudojamos natūralios priemonės: malkos, pagaliukai, kankorėžiai, taip lavinama mažųjų vaizduotė.
Darželyje didelis dėmesys skiriamas socialinių įgūdžių ugdymui: vaikai mokosi bendrauti, dalintis, kartu žaisti ir spręsti konfliktus. Veiklos planuojamos, atsižvelgiant į vaikų pasiūlymus, rengiamos refleksijos, kurių metu aptariami dienos įspūdžiai. Ugdytojas stebi vaikų emocijas, reakcijas ir veiklas, kad pritaikytų ugdymo turinį prie realių, aktualių poreikių.
Į darželio gyvenimą aktyviai įtraukiama ir tėvų bendruomenė. Kartu organizuojamos šventės, talkos, edukacijos.
Daugiau, nei tik darželis.
Šią vasarą darželį lanko 10 vaikų, tačiau, esant poreikiui, darželis planuoja plėstis. „Kukutis“ pritraukia šeimas ne tik iš Druskininkų, bet ir iš aplinkinių vietovių: Musteikos, Veisiejų, taip pat sulaukia susidomėjimo iš Vilniaus ir užsienio. Vasarą darželis siūlo galimybę lankyti jį ir laikinai atvykusiems vaikams.
Papildomai „Kukutis“ siūlo unikalią paslaugą – gimtadienius su miško žygiais. Vaikai keliauja į nuotykių pilną kelionę su užuominomis, užduotimis, lobio paieškomis. Baigę žygį, savo šventę gali tęsti prie laužo, gamtoje.
„Kukutis“ – vieta, kurioje vaikai gali patirti tikrą, nesuvaidintą vaikystę, kurioje gerbiama jų prigimtis ir skatinamas natūralus noras pažinti pasaulį. Ugdymo procesas seka gamtos ritmu, leidžia vaikui išgyventi lėtą laiką – be skubos, su galimybe pasinerti į žaidimą, tyrinėjimą, pokalbį. Tai gyvas įrodymas, kad alternatyvus ugdymas gali sėkmingai derėti su gamta.
Parengė Laima Rekevičienė