„Saulės“ mažieji mokinukai – ateities kūrėjai ir tyrinėtojai

Koronaviruso plitimo keliamas pavojus perkėlė ugdymo procesą į virtualią aplinką, todėl šiuo metu ypač aktualu kalbėti apie nuotolinio mokymo(si) keliamus iššūkius ir patiriamas sėkmes bei džiaugsmus.

Štai jums sėkmės pavyzdys – 1b klasės mokinukų namai šiomis dienomis pavirto smagiomis kūrybinėmis pojūčių ir potyrių laboratorijomis! Nuo pat mažens vaikui svarbu pasakoti, kaip ir kodėl vyksta tam tikri gamtos procesai, pavyzdžiui, cheminės reakcijos. Bet dar svarbiau sugebėti jam paaiškinti, kur gyvenime tai galima panaudoti praktiškai. Štai STEAM ir yra ugdymas, leidžiantis vaikams eksperimentuoti ir patirti netikėtą pažinimo ir atradimo džiaugsmą, o eksperimentai yra skirti vaikų pasaulėvaizdžio formavimui, intelektualiai ir kūrybinei jo ūgčiai, pasaulio vaizdinio kūrimuisi.

,,Eksperimentinės dienos“ mokiniams  suteikė daug smagių akimirkų ir pažinimo džiaugsmo/,,Saulės“ pagrindinės mokyklos“ koliažai

Praėjusią savaitę 1b klasės mokiniai kartu su tėveliais atliko mokytojos pasiūlytus ir pačių pasirinktus įvairius bandymus, tyrimus, kurių metu plėtėsi vaikų žinių akiratis, formavosi gamtoje vykstančių procesų suvokimas. Vaikai stebėjo, kaip stikliniuose indeliuose servetėlėmis „keliauja“ spalvos; sužinojo, kaip, naudojant actą ir sodą, kitaip galima pripūsti balioną; kaip skystas muilas išvaiko bakterijas nuo rankyčių; kaip išsiveržia ugnikalniai, burbuliuoja lavos lempa. Jiems buvo įdomu sužinoti, kodėl aliejus netirpsta vandenyje, kiaušinis gėlame vandenyje skęsta, o sūriame – plūduriuoja. Mokiniams buvo įdomu, kaip išnyksta kiaušinio lukštas ir jis tampa tarsi guminis kamuoliukas, o virš degančios žvakutės laikomas balionas su vandeniu viduje – nesprogsta; iešmeliais pervėrus plastikinį maišelį su vandeniu, vanduo neišbėga; nuluptas mandarinas stiklinėje vandens skęsta, o neluptas – ne, nes po mandarino žieve yra oro. „Skittles“ saldainiukai, užpilti vandeniu, daugumą užbūrė besiskleidžiančia vaivorykšte… Į daugybę klausimų vaikai surado atsakymus, nuoširdžiai stebėjosi, laikė save laboratorijos mokslininkais ir jaunaisiais atradėjais. Aišku, daug džiugesio suteikė ir ilgai lauktas sniegas bei pagaliau atkeliavusi tikroji žiema, todėl vaikams kieme labai patiko pūsti muilo burbulų ,,lavą“, kuri labai greitai užšalo delniukuose. Dar vaikai pylė karštą vandenį lauke, stebėdami, kaip šis akimirksniu virsta ledukais ir šerkšnu, šaldė vandenį įvairiausiomis formomis, o su balionuose užšaldytais dailiais spalvotais rutuliais net žaidė sniege boulingą!

Dauguma veiklų buvo skirtos gamtos ir jos cheminių, fizikinių reiškinių pažinimui, būtinam vaiko gamtamokslinio raštingumo ugdymui, įvairios užduotys skatino konstruktyvaus mąstymo formavimąsi. Vaikai mokėsi spręsti problemas, diskutuoti, sutelkti dėmesį, lavinosi pagrindinius pojūčius.

Tokios veiklos reikalauja susikaupimo, kantrybės, nes rezultatai čia nepasiekiami akimirksniu. Galimybė tapti proceso dalimi, pačiam prisiliesti ir būti neatsiejamu eksperimento dalyviu vaikams tapo pagrindiniu džiaugsmo šaltiniu. Pirmokėliai savo atliktų eksperimentų vaizdo filmukais dabar dalijasi pasaulio pažinimo pamokų metų, juos aptaria, vertina sėkmės arba nepasisekimo kriterijus.

Tąkart, kai buvo organizuotos „eksperimentinės dienos“, tikiu, kad daugelio namuose ėmė trūkti acto, sodos… Užtat kiek smagaus triukšmo ir netgi atradimo šūksnių teko girdėti: „oho“, „tu tik pažiūrėk, mama“, „nieko sau“, „tėti, tėti, mums pavyko!“… Veiklos labai patiko ne tik vaikučiams, bet ir jų tėveliams. Juk smagu auginti ne paklusnius vykdytojus, o ateities kūrėjus ir atsakingus tyrinėtojus!

Ilveta Eitmantienė,
„Saulės“ pagrindinės mokyklos pradinio ugdymo mokytoja metodininkė