Profesinės patirties – pas kolegas į Raseinių kraštą

Švietimo įstaigų vadovai jau antrus metus kuria gerą tradiciją pasimokyti iš kolegų patirties kitose Lietuvos mokyklose. Nors Druskininkų švietimo kontekstas palankus aukštai ugdymo kokybei pasiekti, ir mūsų rezultatai šalyje geri, tačiau tobulėjimui ribų nėra. Pernai gražiai priimti Kretingos švietimo įstaigose, šįmet vykome šiek tiek arčiau – į Raseinius.

Švietimo įstaigų vadovai pasisemti patirties iš kolegų vyko į Raseinius/Asmeninio archyvo nuotrauka

Kodėl Raseiniai? Todėl, kad ši savivaldybė – viena iš penkių, išbandančių klasės krepšelio metodiką. Be to, NEC duomenimis, dauguma VBE rezultatų ir visi 4 ir 8 klasių standartizuotų testų pasiekimai yra didesni už šalies vidurkį, labai daug dėmesio skiriama kiekvieno mokinio mokėjimui mokytis ir užtikrinamas būtinas pagalbos mokiniui darbuotojų skaičius. Vykome pasikalbėti su mokyklų vadovais, paieškoti naujovių, parsivežti detalę ar mintį, kuri bus subtiliai pritaikyta konkrečioje mokykloje ir taps savastimi. Smalsu buvo pasitikrinti, pasidomėti, kaip kiti vadovai ieško kelių ir takelių, „užnorindami“ kolegas mokytojus įdomiau, šiuolaikiškiau dirbti, o mokinius – nuosekliai kopti aukštyn, įveikiant vieną sėkmės pakopą po kitos.

Džiaugiamės, kad mūsų, vadovų, norą pasisemti gerosios patirties nuoširdžiai palaiko mūsų Savivaldybė, ypač mero pavaduotojas Linas Urmanavičius. Šįkart pasisemti patirties važiavo 7 entuziastų komanda: „Ryto“ gimnazijai atstovavo direktorė Egidija Vilkienė ir pavaduotoja ugdymui Elvyra Kavaliauskienė, lopšeliui-darželiui „Žibutė“ – direktorė Rasa Vaisietienė,  „Atgimimo“ mokyklai – direktorė Danutė Časienė, „Saulės“ pagrindinei mokyklai – direktorė Ramutė Siliūnienė ir jos pavaduotoja Vida Giedraitienė, Švietimo centrui – direktorius Vytautas Gintutis.

Įdomiomis patirtimis pasidalino Raseinių Šaltinio progimnazijos administracija ir mokytojai. Ši mokykla turėjo viziją tapti progimnazija ir ja tapo ne dėl mokinių skaičiaus sumažėjimo, o, gerindama mokinių pasiekimus ir ypatingą dėmesį skirdama nuolatinei jų priežiūrai. Ten didelis dėmesys skiriamas mokinių emociniam ugdymui – tai atskleidžia kiekvienas mokyklos kampelis: emocijų lenta ir blogų emocijų skrynia antrojo aukšto fojė, įdomiai pateikiama teorinė medžiaga stenduose, linksmi, estetiški užrašai ant kabinetų durų ir kita. Mokykloje jau yra išmanioji klasė, kurioje vedami 3D užsiėmimai pradinukams, biologijos pamokos. Apie tai mums išsamiai papasakojo pradinio ugdymo mokytojas metodininkas Žydrūnas Kapočius. Tame pačiame kabinete įdiegta kalbų mokymo laboratorija „Robotel“. Kiekvienas mokinys turi savo prisijungimo vardą ir vienu metu visi mokiniai gali įrašyti savo monologą. Ši programa, anglų kalbos mokytojos metodininkės Albinos Abromavičienės teigimu, sutaupo mokytojos darbo laiką – per 10 minučių visi mokiniai atsiskaito monologus, galima imtis kitų užduočių, o mokytoja įrašus perklauso namuose.

Žinoma, kitoks mokymasis reikalauja didelio mokytojo parengiamojo darbo, todėl ne visi mokytojai užsirašo dirbti šioje klasėje, kurios įrangą nuolat prižiūri ir pagalbą teikia informacinių technologijų mokytojas. Susipažinome su kitomis gerosiomis mokyklos patirtimis: krizių valdymo, gabiųjų mokinių ugdymu.

Lopšelio-darželio „Žibutė“ direktorė R. Vaisietienė lankėsi raseiniškių lopšelyje-darželyje „Saulutė“ ir domėjosi ugdymo kaitos ypatumais, bendraudama su direktoriaus pavaduotoja ugdymui Vitalija Bartkuviene. Buvo aptarti ugdymo turinio kaitos ypatumai: organizavimas, planavimas, vertinimas. Diskutuota apie ugdymo priemonių, skatinančių vaikų kūrybiškumą, aktyvumą, požiūrį į sveiką gyvenseną. Lopšelio-darželio „Saulutė“ socialinė pedagogė Asta Kavaliauskienė pasidalijo patirtimi apie socialinio ir emocinio ugdymo programą „Kimochis“, supažindino su programos metodine medžiaga, priemonėmis, personažais. Kadangi Druskininkų lopšelis-darželis „Žibutė“ taip pat ketina įsigyti šios ugdymo programos komplektą, kolegų patirtis ir nuomonė buvo labai vertinga.

Įdomu buvo pamatyti privatų „Spinduliuko“ darželį, įkurtą erdviame bute ir sėkmingai plėtojantį savo veiklą.

Visi bendrojo ugdymo įstaigų vadovai nuvyko į Viduklę. Šis kraštas Lietuvoje labiausiai žinomas, kaip vieno iškiliausių XIX amžiaus lietuvių kultūros veikėjų bei rašytojų – Simono Stanevičiaus – gimtinė. Pasakėčių autoriaus vardu pavadintoje gimnazijoje apie mokinio individualios pažangos stebėjimą kalbėjomės su direktore Danute Janukiene bei pavaduotojomis Jolanta Jonaitiene ir Audra Samiene. Mus priėmė elegantiškoje, pasitarimams skirtoje erdvėje, kuriai jaukumo suteikė plastančios improvizuoto elektrinio židinio liepsnelės. Vadybininkės atskleidė, kiek daug energijos skiria nuosekliam mokinių karjeros ugdymui, kad, baigdamas mokyklą, abiturientas nesiblaškytų savo noruose, o rinktųsi tikslingai. Administracija kryptingai siekia išlaikyti aukštus mokinių pasiekimus ir gerus abiturientų rezultatus, didžiulį dėmesį skirdama sistemingam mokinių individualios pažangos stebėjimui. Į šią veiklą įtraukiamas pats mokinys, tėvai, Vaiko gerovės komisija.

Gimnazija organizuoja daugumos dalykų konsultacijas mokiniams. Klasės krepšelio metodika pasiteisina, kai mokinių skaičius klasėje nedidelis. Mokinys neturi pamiršti savo pagrindinės ir svarbiausios veiklos – mokytis, nepraleisti nė vienos pamokos. Todėl vidukliečiai neteisina jokių išvykų į užsienį su tėvais mokymosi laikotarpiu. Nepamirštas ir dėmesys bendrosioms kompetencijoms – gimnazistai ruošia įdomius pristatymus, rengia tiriamuosius darbus, organizuoja netradicines veiklas. Mokykla dalyvauja „Renkuosi mokyti“ projekte ir džiaugiasi atvykstančiu dirbti jaunimu, patenkinti ypač aktyviu Tėvų komitetu.

Apžiūrėjome Raseinių rajono švietimo pagalbos tarnybos patalpas, bendravome su centro darbuotojomis, kurios aktyviai prisidėjo prie mūsų kelionės norų įgyvendinimo – tarėsi su mokyklomis, ikimokyklinio ugdymo įstaigomis, derino temas, laiką. Aptardami pirmosios dienos įžvalgas, nuoširdžiai džiaugėmės dabartine galimybe bendradarbiauti ir dalintis, pasitarti. Kalbėjome apie gražias idėjas, mus jungiantį laiką, Nepriklausomos šalies 100-metį ir mokyklų idėjas kukliai ir gražiai paminėti šią datą.

Antroji diena džiugino gražiais Maironio apdainuotais Dubysos slėniais, nejučia visiems mums atmintin iškylančiais didžiojo dainiaus eilių tekstais jo gimtinėje. Betygalos muziejininkė, buvusi pedagogė, rašytoja, geologijos ekspozicijos autorė Marijona Birute Navakauskienė mums atskleidė tikrąjį Raseinių apylinkių grožį ir žavesį, sušildė mūsų širdis savo neblėstančia charizma, pasakodama ne tik apie Joną Mačiulį-Maironį, žymųjį literatūros klasiką, bet ir apie kitus žymiuosius raseiniškius, kiekvieną miestelį, bažnyčią. Pristatydama savo surinktą mineralų kolekciją, muziejininkė stebino unikalia atmintim ir įdomiais prisiminimais.

Popietę, aplankę Ugionių liaudies klasicizmo stiliaus bažnyčią, stebuklingąją Šiluvą ir stabtelėję šalia Lyduvėnų tilto, pasukome namų link. Pamatę, kaip šauniai darbuojasi žemaičiai, grįžome pilni įspūdžių, naujų idėjų, ryžto dar labiau stengtis, siekiant užsibrėžtų tikslų.

 

Druskininkų  švietimo įstaigų vadovų  grupės informacija