Kaliningrado regiono lietuvių kalbos mokytojų viešnagė Druskininkuose

Birželio 14-16 d. Druskininkuose darbo vizito lankėsi Kaliningrado srities lietuvių kalbos mokytojai. Viešnagės tikslas – suvokti lietuvių tautinį tapatumą atspindinčius elementus, jų raišką ugdymo įstaigose. Vizito organizatorius ir iniciatorius Aleksas Bartnikas, Kaliningrado srities lietuvių kalbos mokytojų asociacijos pirmininkas, kuris  2017 m. buvo paskelbtas Seimo Lituanistikos tradicijų ir paveldo įprasminimo komisijos keturioliktuoju Kalbos premijos laureatu už ilgametį lituanistikos, etnokultūros ir lietuvių kalbos mokymo plėtojimą Kaliningrado srityje. Tad pačią pirmą dieną buvo pasirašyta Druskininkų švietimo centro bei Kaliningrado srities lietuvių kalbos mokytojų asociacijos bendradarbiavimo ir partnerystės sutartis.

Lietuvių kalbos mokytojai iš Kaliningrado srities apsilankė ir Druskininkų savivaldybėje/ Druskininkų švietimo centro archyvo nuotrauka

Pagrindinis veiksnys, formuojantis lietuvių tautinį tapatumą, yra gimtoji kalba. Todėl labai svarbu padėti jaunajai kartai ugdyti tautinį tapatumą ir etnokultūrinį raštingumą, pažinti ir vertinti savo tautos ir Lietuvos tradicinę kultūrą, suprasti jos gyvybingumą ir nuolatinį atsinaujinimą, sąsajas ir skirtumus su kitomis kultūromis. Tad ir kvalifikacijos tobulinimo renginys susijęs šia tema „Gimtasis žodis – kaip tautinio tapatumo išsaugojimo prioritetas“. Svečiai turėjo galimybę pabendrauti su „Atgimimo“ mokyklos mokytojais bei mokiniais, pasivaišinti mokytojos Lijanos Lukošiūnienės kepta duona, drauge sušokti polką, „Ryto“ gimnazijos folkloro ansamblis „Racilukai“ padėjo pajusti kalbos savitumą, bendrumo jausmą bei tautos dvasinį šaltinį, Leipalingio pagrindinėje mokykloje susipažino su kitomis mokymo bei mokymosi erdvėmis – kraštotyros muziejumi Leipalingio dvare, kur dalyvius sutiko mokytojai ir mokiniai, pasipuošę tautiniais kostiumais. Muziejaus darbuotoja Laima Žukauskaitė įdomiai pristatė muziejaus istoriją, galimybes vesti įvairių dalykų pamokas muziejaus patalpose, panaudojant turimus eksponatus ir pritaikant juos dėstomai pamokos temai.

Programos paskirtis – pažinti ir puoselėti etninės kultūros pagrindus, susipažinti su jos reiškinių įvairove, įgyti liaudies kūrybos gebėjimų, perimti tradicines etines ir estetines vertybes.

Puikią edukacinę programą pravedė tautodailininkas Antanas Česnulis savo įkurtame ir puoselėjamame skulptūrų bei poilsio parke. Svečiai buvo sužavėti lietuvių liaudies pasakų, legendų, Lietuvos rašytojų kūrinių personažų skulptūromis. Kita edukacija – su menotyrininke Aušra Česnulevičiene, kuri supažindino svečius su kurortu ir jo apylinkėmis: Druskininkų senamiesčiu, mineralinių versmių istorija ir mineralinio vandens degustavimu. Buvo organizuota  išvyka į XVIII a. Liškiavos sakralinį architektūrinį ansamblį, svečiai neliko abejingi, pabuvoję pas Čiurlionius, kur laikas sustoja nuo XIX a. pabaigos, kur išsaugota jauki gausios vargonininko šeimos namų aplinka, obelų sodas, kiemeliai, nukeliantys į negrįžtamai prabėgusius metus.

Vėliau – „Druskos studija“ pas skulptorių Taurą – tikra kūrybinio džiaugsmo pamoka, kurioje buvo daug druskos, fantazijos, improvizacijos, veiksmo, o galutinis rezultatas – druskinukas, itin džiuginantis svečius.

Mielai svečius sutiko Druskininkų savivaldybės mero pavaduotojas Linas Urmanavičius, kuris  pristatė Druskininkų sėkmės istoriją, sunkią pradžią ir šiandien džiuginančius rezultatus. Palinkėjo svečiams malonių įspūdžių Druskininkuose ir pakvietė sugrįžti dar kartą, nes per tokį trumpą laiką pamatyti, pajusti visų Druskininkų tiesiog neįmanoma.

Kalbos vaidmuo yra išskirtinis. Sunku atrasti ką nors kita nei kalba, kas būtų vienodai svarbus ir suvienytų visus tautinės bendruomenės narius.

 

Snieguolė Stravinskienė, Druskininkų švietimo centro padalinio, susijusio su mokymu, vedėja